Kundtjänst

Joys Huvudkontor

Adress:

Joy Shop AB
Falkenbergsgatan 3, 8 vån
412 85 Göteborg
Sverige

Telefon:

031-756 27 00

Org. nr:

556785-2511

Joys Kundtjänst (Webb/Kundklubb)

Telefon:

031-756 27 27

Vi svarar på telefon mellan kl. 09.00-16.00 (lunchstängt kl. 12.00-13.00) och mail inom 24 timmar (gäller helgfria vardagar).

Hej!

Det är viktigt för oss vad du tycker. Har du en fråga eller bara vill säga oss något, hör
av dig!

Vanliga frågor

ångerrätt & retur

Returnera dina varor i en av JOYs butiker, eller skicka tillbaks dem till oss.

Allmänna villkor

  • Köp

    I dagsläget kan beställningar och leveranser endast ske inom Sverige.Vid beställning av vara på joyshop.se träffas avtal om köp först när kunden till uppgiven e-postadress fått en bekräftelse på beställningen (orderbekräftelse). Observera att lagda varor i shoppingbagen ej är reserverade. Det görs först vid genomfört köp. Lägsta ordervärde för beställning i webbshoppen, inklusive eventuella rabatter, är 100 kr.

    JOY tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste du vara över 18 år.

  • Priser

    Moms på 25 % ingår i alla priser. Du har alltid 14 dagars öppet köp.

  • Frakt

    En fraktkostnad på 39 kronor tillkommer, oavsett antal beställda varor. Gör du flera beställningar under en och samma dag, sampackas dessa ej. Du kommer alltså få betala fraktkostnad på respektive order.

Betalningsalternativ

  • Kortbetalning

    Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express. Kortbetalningen sker via en krypterad koppling till DIBS betalväxel, inga uppgifter lagras hos JOY. Pengarna dras från ditt konto vid beställningstillfället.

  • Direktbetalning

    Med direktbetalning har du möjlighet att göra betalningen direkt via din Internetbank. Gäller för Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken. Följ instruktionerna för din Internetbank.

  • Faktura

    Du kan välja att handla mot Qliro faktura. Du kan då välja att få hem dina varor och i lugn och ro titta på och prova dem innan du betalar. Vid betalning med faktura tillkommer 29 kronor i administrationsavgift. Betalningsvillkor är på 14 dagar från orderläggningsdatum. Fakturan skickas till dig via e-mail inom 24 timmar efter orderläggning.

    Du har möjlighet att flytta fram ditt förfallodatum på din faktura 10 dagar på Qliro.com, du loggar då in med ditt mobila bank–ID alternativt via mailadressen du angivit vid ditt köp. Dock kan detta enbart ske inom den tidsramen då fakturans förfallodatum infaller inom 10 dagar.

  • Delbetalning

    Med Qliro erbjuder vi delbetalning på 3, 6 samt 12 månader. Fakturorna skickas till dig via e-post.

    Du välja att avbetala ditt köp på 3 månader (lägsta ordervärde 800 kr, uppläggningsavgift 95 kr, administrationsavgift 29 kr), 6 månader (lägsta ordervärde 1000 kr, uppläggningsavgift 195 kr, administrationsavgift 29 kr) och 12 månader (lägsta ordervärde 1500 kr, uppläggningsavgift 295 kr, administrationsavgift 29 kr). En sammanställning över förgående period skickas ut till kund i mitten av varje månad.

    Qliro erbjuder även avbetalning via konto, då du kan betala av i din önskade takt (administrationsavgift 29 kr, ränta 19.9 %). Fakturorna skickas till dig via e-post.

  • Kampanjbetalning

    Qliro erbjuder även kampanjbetalning, där du mycket förmånligt handlar nu och betalar vid ett senare tillfälle, när fakturan ska betalas framgår på betalningsalternativet i kassan.

    Du betalar endast 29 kr i administrationsavgift, inga andra avgifter tillkommer. Fakturan skickas till dig via e-post i mitten av betalningsmånaden.

  • PayPal

    Du kan även handla med PayPal hos oss. Välj mellan att finansiera din betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto.

Leveransinformation

  • Leveranstid

    Schenker (Privpak) & PostNord (MyPack)
    Normalt får du dina varor inom 2-4 helgfria vardagar efter beställning. En frakt på 39 kronor (inkl. moms) tillkommer på alla beställningar, om du inte handlar för över 1000 kr då vi bjuder på frakten.

    Leverans till valfri JOY-butik
    Normalt får du dina varor inom 2-6 helgfria vardagar efter beställning. När din butik mottagit din beställning kommer du motta ett sms att ditt paket finns att hämta i butiken.

    Vid eventuell försening har du rätt att häva köpet om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid. Har du betalat produkterna i förskott återbetalar vi dina pengar senast inom 14 dagar.

  • Utlämningsställen

    När du handlar får du dina produkter till ditt närmaste utlämningsställe eller din valda JOY-butik inom några dagar. Du får en avisering via sms när du kan hämta paketet och på vilket utlämningsställe/i vilken butik ditt paketet finns. Ditt paket ligger kvar i 14 dagar. Vid hämtning av ditt paket ber vi dig att kontrollera att försändelsen är intakt. Skulle försändelsen vara skadad eller lagad på något sätt, ber vi dig på plats kontrollera att allt finns med i påsen. Vid avvikelse gör en reklamation på plats och kontakta JOYs kundtjänst.

  • Outlösta paket

    För paket som inte blir utlösta debiteras en avgift på 100 kronor för hanteringskostnader. Det gäller expediering, packning, emballage, frakt, returfrakt, returbehandling samt insortering tillbaka på lagret.

  • Ändring av adress

    Önskar du skicka dina varor till en annan adress än den du är folkbokförd på, är det ej möjligt att välja faktura/delbetalning som betalsätt. Vi har valt att ha den uppsättningen för din säkerhet, för att inte drabbas av några bedrägerier.

    Självklart kan du välja att betala med kontokort, direktbetalning eller PayPay och då ändra till en alternativ adress. För att ändra din adress gå till ”3 – Betalmetod” i kassan och därefter kan du ändra till önskad adress under ”2 – kunduppgifter”.

  • Leverans inom Sverige

    I dagsläget kan beställningar och leveranser endast ske inom Sverige.

Ångerrätt/öppet köp

  • Byte eller retur i butik (inga avgifter tillkommer)

    Beställd och oanvänd vara kan bytas och returneras inom 14 dagar efter att varan finns att hämta på utlämningsstället.

    För att slippa returfrakt rekommenderar vi att du byter varan i någon av våra butiker, din närmaste butik hittar du här. Tänk på att du måste ha med dig följesedeln (som du fick med leveransen) till butiken när du byter varan. Har du köpt varan i någon av våra butiker kan du tyvärr inte byta den via vår webbshop.

    Har du betalat med faktura i webbshoppen och du väljer att göra returen i en JOY-butik får du pengarna tillbaka på ditt kontokort. Du måste därför betala fakturan du fått, om den inte redan är betald. I butiken behöver du då förutom följesedel även visa upp legitimation.

  • Retur via webbshoppen (tillkommer 39 kronor i returfrakt)

    Beställd och oanvänd vara kan returneras inom 14 dagar efter att varan finns att hämta på utlämningsstället. Vi har förlängt öppet köp på julklappar t.o.m. 8/1, 2017. Har du valt Schenker (Privpak) eller PostNord (MyPack) som fraktalternativ, använder du den bifogade retursedeln som kommer i paketet, kryssa i orsaken till returen och fyll i formuläret. Använda gärna originalemballaget, det finns en oanvänd tejpremsa på den för returer. Sätt på den bifogade returadresslappen. När du använder den bifogade retursedeln debiteras du en returfraktkostnad på 39 kronor, avgiften regleras i efterhand.

    Har du valt att hämta din webborder i en JOY-butik är det också där din retur/byte/reklamation måste ske. Har du några frågor gällande din retur kontakta JOYs kundtjänst. Så snart din retur blivit administrerad får du en bekräftelse via mail. Vi arbetar så snabbt vi kan med att administrera din återbetalning, senast 14 dagar från mottagandet.

    Har du valt att betala via faktura är du alltid skyldig att betala din faktura i tid. Har du valt att returnera något av dina plagg till vår webbshop men inte fått en bekräftelse på att din retur är mottagen måste du alltså betala fakturan före sista betalningsdagen. Har du valt Qliro faktura har du själv möjlighet att flytta fram ditt förfallodatum 10 dagar på Qliro.com, då loggar du in med ditt mobila bank–ID alternativt via mailadressen du angivit vid ditt köp. På så sätt kan du dröja betalningsdatumet så vi hinner få in din retur. Skulle du mot förmodan ändå ej fått en bekräftelse på returen och krediteringen innan det nya fakturadatumet förfaller är du alltid skyldig att betala din faktura i tid. När förfallodatum passerat och du har betalat din faktura när vi tar emot returen på din order kommer du få ett automatiskt mail från Qliro med en länk till ett formulär där du tryggt kan fylla i dina uppgifter för att få pengarna tillbaka till ditt konto.

    Har du köpt varan i någon av våra butiker eller valt att hämta din webborder i en JOY-butik, kan du tyvärr inte returnera den via vår webbshop. Rabatt använd på returnerad vara är förbrukad och flyttas ej över till annan vara.

  • Byte

    Byte av vara kan du göra i någon av JOYs butiker. (inga avgifter tillkommer) mot uppvisande av följesedel/kvitto som medföljer varan vid leverans.

    Önskar du göra ett byte i webbshoppen, kontakta kundtjänst med ditt ordernummer så hjälper vi dig med hur du ska gå tillväga.

  • Reklamationer

    Skulle du få en defekt, fellevererad vara, eller om det är något annat som avviker från din beställning, kontakta JOYs kundtjänst så snart felet upptäcks.

    Har du valt Schenker (Privpak) eller PostNord (MyPack) som fraktalternativ, använder du den bifogade retursedeln som kommer i paketet, skriv orsaken till reklamationen. Vi står självklart för returfrakten vid en reklamation.

    Så snart din reklamation blivit administrerad får du en bekräftelse via mail. Vi arbetar så snabbt vi kan med att administrera din återbetalning, senast 14 dagar från mottagandet.

    Har du valt att hämta din webborder i någon av våra butiker, är det också där din reklamation måste ske. Tänk på att du måste ha med dig följesedeln (som du fick med leveransen) till butiken när du reklamerar varan.

    Har du köpt varan i någon av våra butiker kan du tyvärr inte reklamera den via vår webbshop.

  • Återbetalning

    Efter en retur, reklamation eller andra ändringar i din ursprungliga order sker en återbetalning. Så snart din retur blivit administrerad får du en bekräftelse på detta via mail. Vi arbetar så snabbt vi kan med att administrera din återbetalning, senast 14 dagar från mottagandet.

    Kortbetalning
    Återbetalning görs till det kort som användes vid köpet, via DIBS. JOY sparar aldrig dina kortuppgifter, all information skickas krypterad via säkrade servrar (SSL).

    Direktbetalning
    Återbetalning sker direkt till konto som användes vid köpet, via DIBS. JOY sparar aldrig dina kontouppgifter, all information skickas krypterad via säkrade servrar (SSL).

    Fakturabetalning
    En ny faktura skickas till dig via mail efter administrering av din retur skickad till vår lager. I det fall du redan betalat din ursprungliga faktura kommer du få ett mail från Qliro, innehållande en länk till att kunna skriva in dina uppgifter så en återbetalning kan ske på ett säkert sätt till dig.

    Väljer du att returnera i en JOY-butik, ska hela fakturan betalas. Återbetalning sker till ditt kort på plats i butik.

    Delbetalning
    En korrigering/avräkning sker på din delbetalning/konto efter administrering av din retur skickad till webbshoppen. I det fall du redan betalat en större del än vad returen var på dina fakturor kommer du få ett mail från Qliro, innehållande en länk till att kunna skriva in dina uppgifter så en återbetalning kan ske på ett säkert sätt till dig.

    Väljer du att returnera i en JOY-butik, ska hela fakturorna betalas. Återbetalning sker till ditt kort på plats i butik.

    PayPal
    Återbetalning görs antingen till din PayPal-balans alternativt till ditt kort beroende på hur du betalade köpet. Vid återbetalning av PayPal-balans är saldot dig tillhanda så fort du godkänt returen. Återbetalning till kort kan ta ytterligare upp till tre bankdagar. JOY sparar eller hanterar aldrig dina kortuppgifter.

JOY Club

  • Allmänt

    Villkoren gäller för medlemmar i JOY Club. Teckna medlemskap i någon av våra JOY-butiker eller i webbshoppens kassa när du genomför ditt köp.

    Som medlem samlar du bonus på alla dina inköp, både i våra JOY-butiker och i webbshoppen, dessutom får du unika klubberbjudanden och förmånliga rabatter.

  • Medlemskapet

    Du som har fyllt 16 år kan teckna medlemskap i JOY Club. Ditt medlemskap är personligt och får inte överlåtas. Medlemskap kan endast tecknas av personer som är folkbokförda i Sverige. Medlemskapet är kortlöst och du använder din legitimation som identifiering i kassan när du handlar för att samla bonuspoäng. Medlemskapet i JOY Club är kostnadsfritt och gäller tillsvidare.

  • Bonus

    Du får en poäng per krona på allt du handlar och bonusen är på 2,5 %. Köp av presentkort är ej bonusgrundande. Betalning med presentkort är bonusgrundande. Bonus betalas ut för varje 2000 poäng som är uppnått. Återstående poäng sparas till nästa bonusutbetalning.

    Bonusutbetalning sker en gång per kvartal och bonuskoden skickas till dig via e-mail, du kan använda din bonus som del av betalning av ett köp både butik och i vår webbshop. I webbshoppen anger du din personliga bonuskod i kassan och i butik uppger du koden för expediten i kassan.

    Din bonus är giltig i 90 dagar från och med dagen då den utbetalats. Bonusen kan ej bytas mot kontanter.

  • Informationshantering

    Joy Shop AB behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (PUL). Som medlem i JOY Club samtycker du att uppgifter från din ansökan, dina köp och dina personuppgifter, inklusive personnummer, namn, adress, e-postadress, mobiltelefonnummer för samtal och sms-meddelanden och eventuella andra digitala adresser, får lagras och användas inom Joy Shop AB och dess samarbetspartners för digitala tjänster, marknadsföring, samt för statistik- och analysändamål. Uppgifterna kommer inte att lämnas ut eller säljas till utomstående. Du har rätt att skriftligen utan kostnad återkalla samtycke, begära ett registerutdrag eller rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter om dig. Du kan också spärra uppgifterna mot marknadsföring.

    Joy Shop AB samlar in och behandlar insamlade personuppgifter för att kunna administrera JOY Club och erbjuda dig personligt anpassade erbjudanden.

    Det är varje medlems eget ansvar att se till att JOY Club har korrekta adress- och personuppgifter, för att säkerställa att erbjudanden och bonuscheckar kommer fram. Joy Shop AB uppdaterar även registret regelbundet med hjälp av externa leverantörer. Personuppgifter sparas till dess du återkallar ditt samtycke i enighet med personuppgiftslagen (PUL). Personuppgiftsansvarig för JOY Club är Joy Shop AB.

  • Force majeure

    Joy Shop AB är inte ansvarig för skada som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout, upplopp eller liknande omständigheter. Förbehållet ifråga strejk, blockad, bojkott och lockout eller liknande gäller även om Joy Shop AB själv vidtar eller är föremål för sådan konfliktåtgärd. Joy Shop AB är heller inte skyldiga att i andra fall ersätta skada som uppkommer, om Joy Shop AB varit normalt aktsamma.

  • Avsluta medlemskap

    Önskar du avsluta ditt medlemskap i JOY Club gör du det enkelt genom att logga in på “mina sidor”, det går även bra att kontakta JOY via kundtjanst@joyshop.se eller 031-756 27 27.

    Önskar du bara att ej få reklamutskick från oss avregistrerar du dig genom att klicka på avregistreralänken längst ner i kundklubbsmailet alt. gå in på Mina sidor och bocka ur att du vill ha reklam från oss. Bonusbeskedet kommer dock fortsatt skickas till dig.

Övrigt

  • Skötselråd

    Handtvätt
    Lös upp tvättmedel i varmt vatten, max 40 grader. Lägg i plagget och tvätta varsamt, det vill säga att inte gnugga eller vrida plagget. Tänk på att inte låta plagget ligga länge i tvättvattnet då det kan påverka färgens jämnhet.

    Tvättråd
    Tvätta alla plagg ut och in. Det gör att det blir mindre slitage och noppor på dina plagg. – Tänk på att ifall du hänger dina plagg till tork ute så är det bäst att låta mörka och färgade plagg även torka ut och in för att undvika blekning och att hänga vita plagg med utsidan ut för att bli solblekta.

    Att alltid tvätta plagg vid lägsta rekommenderade temperatur gör mycket för att hålla dina kläder som nya längre. Ett kort tvättprogram sparar inte bara tid utan gör också att dina färgade plagg håller färgen bättre. Tyger med mikrofibrer täpps igen om man använder sköljmedel.

    Tänk på att det i många fall kan räcka med att vädra kläderna. Bra för både miljön och dina kläders livslängd.

    Röklukt är inte längre ett lika vanligt problem efter att rökförbudet infördes på krogen. Men om du fått röklukt i dina kläder ska du tänka på att inte blötlägga kläderna direkt – då kan lukten bli permanent. Låt istället plagget vädra ut ordentligt och tvätta sedan som vanligt.

    Kolla först att dina plagg verkligen behöver tvättas – använd näsa och ögon. T.ex. om plagget är rent i övrigt men har en fläck; behandla fläcken och strunta i att slänga plagget i tvättmaskinen. Det tjänar inte minst miljön på.

    Torktips
    Att hänga sin tvätt är det enklaste sättet att göra sin tvättning mer miljövänlig. Torktumlaren är en riktig energislukare och sliter onödigt mycket på dina kläder.

    Tänk på att inte fylla torktumlaren för mycket då det kan bli mycket skrynkligare – och ifall torktumlarens ventilationsöppning tilltäpps så kan det bli för varmt och i värsta fall krympa dina kläder.

    Tänk på att torka ur din torktumlare då och då och att alltid lämna luckan öppen efter användning för att undvika att lukt stannar kvar i maskinen och i värsta fall att mögel bildas.

    Tips om linne
    Linne ska tvättas i max 60 grader annars kan pektinämnena i tyget lösas upp och tyget förlora sin glans. Centrifugera så kort tid som möjligt eftersom det ger hårda veck och kan ge brytskador på tyget. Undvik också att torktumla och varmmangla då det ger en luddig yta och förstör glansen. Tänk på att förvara linne liggande och mörkt och aldrig i plast, då plasten ökar risken för kondens som drar till sig damm.

    Tips om skinn
    Skinnplagg kan oftast torkas av med en lätt fuktad trasa, vid fläckar som behövs gnuggas bort är det mest skonsamma att gnugga skinn mot skinn, alltså att gnugga på fläcken med en annan del av t.ex. jackan. I de fall du är osäker eller fläcken inte går bort – lämna in jackan till någon som är duktig på skinn.

    Mockaplagg bör borstas regelbundet med mjuk borste. Om du får fettfläckar på din mockajacka, ta på rikligt med krita eller potatismjöl och massera in. Låt ligga någon timme och borsta sedan rent. Vid matfläckar på mocka ska fläcken torkas bort med lätt fuktad trasa. Borsta sedan under tiden det torkar och gnugga skinn mot skinn när det är helt torrt.

    Tips om fläckar
    Tänk på att om du ska gnugga på en fläck – gnugga alltid inåt mot fläckens mitt och inte utanför fläckens kanter för att undvika att fläcken blir större.

    Intorkade fläckar ska blötläggas med upplöst tvättmedel i vatten i ca 30 minuter innan du försöker ta bort dem.

    Avokado/Broccoli/Morot
    Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket som möjligt. Gnid in fläcken med flytande tvättmedel eller diskmedel och låt verka ett par minuter. Blötlägg sedan i kallt vatten i 10-15 minuter och gnugga fläcken mellan fingrarna då och då. Skölj väl.

    Visste du att? Avokado är en frukt och inte en grönsak.

    Bär/Sylt
    Om du inte kan ta hand om fläcken direkt – strö över salt. Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket som möjligt. Gnid in fläcken med flytande tvättmedel (använd inte tvål av någon sort) och låt verka ett några minuter. Skölj igenom varmt vatten från baksidan.

    Om fläcken inte går bort; sträck tyget över en skål med avigsidan upp och häll kokande vatten från 30-60 cm avstånd. Se upp så du inte bränner dig!

    Om fläcken fortfarande är kvar: applicera fläckborttagningsmedel och låt verka några minuter. Skölj sedan igenom fläcken med varmt vatten från avigsidan.

    Rödbeta
    Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket som möjligt. Gnid in fläcken med flytande tvättmedel eller diskmedel och låt verka ett par minuter- oroa dig inte ifall fläcken ändrar färg. Blötlägg sedan i kallt vatten i 10-15 minuter och gnugga fläcken mellan fingrarna då och då. Skölj väl.

    Visste du att? Färgämnet i Rödbeta kallas betanin och är ett vanligt färgmedel i livsmedel.

    Tomat/Ketchup
    Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket som möjligt. Skölj direkt igenom fläcken från baksidan av tyget med kallt vatten. Gnid in med flytande tvättmedel och låt verka några minuter medan du då och då gnuggar fläcken mellan fingrarna. Skölj väl och fukta eventuellt med ett milt blekmedel, vitvinsvinäger funkar utmärkt. Skölj av och upprepa tills fläcken inte syns.

    Om fläcken inte går bort; applicera fläckborttagningsmedel och låt verka några minuter. Skölj av.

    Visste du att? Det finns över 4000 arter av tomater och att vi årligen äter 60 miljoner ton, välden över.

    Animaliskt Fett/Margarin
    Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket av fläcken som går. Applicera fläckborttagningsmedel och låt verka några minuter, skölj ur. Applicera flytande tvättmedel och låt verka innan du tvättar plagget i så hög temperatur som tvättråden tillåter.

    Ägg
    Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket som möjligt. Torka fläcken med en absorberande tygtrasa. Skölj igenom fläcken från avigsidan med kallt vatten. Gnugga fläcken mellan fingrarna under tiden.
    Om fläcken inte försvinner; applicera flytande tvättmedel på fläcken och låt verka några minuter. Tvätta sedan efter vanliga tvättråd.
    Visste du att? En höna värper större ägg ju äldre hon blir.

    Yoghurt
    Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket som möjligt. Blötlägg i kallt vatten och fukta sedan fläcken med mineralvatten.

    Ifall fläcken inte går bort; applicera fläckborttagningsmedel och låt verka innan du sköljer igenom fläcken från baksidan med kallt vatten.

    Choklad
    Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket som möjligt. Skölj noga igenom fläcken från avigsidan med kallt vatten. Gnugga fläcken mellan fingrarna under tiden.

    Om fläcken inte försvinner; applicera flytande tvättmedel på fläcken och blötlägg i kallt vatten i minst 30 minuter. Ju äldre fläcken är desto längre blötläggningstid. Gnugga fläcken mellan fingrarna då och då. Skölj väl.

    Om fettfläcken inte försvinner när färgen försvunnit; applicera fläckborttagningsmedel och låt verka, tvätta sedan i högsta tillåtna temperatur.

    Visste du att? Choklad innehåller serotonin som gör dig på bra humör.

    Kaffe/Te
    Skölj noggrant igenom fläcken från avigsidan med kallt vatten för att få bort så mycket som möjligt. Gnid in fläcken med flytande tvättmedel och låt verka. Skölj.

    Om fläcken inte försvinner; applicera flytande tvättmedel på fläcken och blötlägg i varmt vatten i minst 15 minuter. Skölj väl.

    Rött vin
    Häll genast vitt vin, mineralvatten eller kallt vatten igenom fläcken. Torka med absorberande tygtrasa och strö sedan över salt. Skölj med kallvatten och gnugga ur fläcken.

    Om fläcken inte går bort; applicera fläckborttagningsmedel och låt verka innan du tvättar plagget.

    Visste du att? Rött vin har daterats till 6000 år före Kristus och tros först ha framställts i regionen kring Georgien och Iran.

    Vitt vin
    Häll genast mineralvatten eller kallt vatten igenom fläcken tills så mycket som möjligt gått ur. Tvätta enligt vanliga tvättråd.

    Om fläcken inte går bort; applicera flytande tvättmedel eller diskmedel och låt verka innan du tvättar plagget. Använd inte någon form av tvål.

    Visste du att? Vitt vin är till skillnad från rött vin inte beroende av druvans färg eftersom skalen inte tas med i processen. Därför kan vitt vin göras på både gröna och blåa druvor.

    Öl
    Skölj väl. Blanda i tesked flytande tvättmedel i 2,5 dl ljummet vatten, använd inte tvål. Applicera blandningen på fläcken och torka bort med tygtrasa som byts ut vid behov.

    Skölj väl och gör en blandning av en del vinäger och två delar vatten. Häll blandningen på fläcken och tänk på att vinäger är blekande så låt det inte ligga för länge. Skölj med varmvatten och tvätta enligt tvättråd.

    Visste du att? Öl har framställts i ca 7000 år.

    Tuggummi
    Placera en isbit i en plastpåse och gnid fläcken tills den hårdnar alternativt lägg in hela plagget i frysen. Använd en trubbig kniv för att få bort så mycket som möjligt.

    Om fläcken inte går bort; applicera fläckborttagningsmedel och låt verka. Skölj av och tvätta enligt tvättråd. Applicera flytande tvättmedel på fläcken innan tvätt.

    Visste du att? Tuggummi har ingått i den amerikanska arméns utrustning sedan första världskriget då tuggummi ökar koncentrationen och minskar stressnivån.

    Stearin
    Placera en isbit i en plastpåse och gnid fläcken tills den hårdnar alternativt lägg in hela plagget i frysen. Använd en trubbig kniv för att få bort så mycket som möjligt.

    Om fläcken inte går bort; lägg en absorberande tygtrasa över fläcken och pressa ett varmt strykjärn över. Stearinet smälter och sugs upp av trasan, fortsätt så tills allt är borta.

    Om stearinet är färgat kan du efter stegen ovan gnida in fläcken med alkogel eller motsvarande innan du tvättar enligt tvättråden. Testa först att tygets egen färg inte försvinner! (På acetat behövs alkogelen spädas ut med två delar vatten. Använd inte alkohol på bomull.)

    Visste du att? Stearin smälter vid 60-70 grader.

    Gräs
    Placera fläcken nedåt på en absorberande tygtrasa och fukta baksidan av fläcken med alkogel eller motsvarande. Testa först att tygets egen färg inte försvinner! (På acetat behövs alkogelen spädas ut med två delar vatten. Använd inte alkohol på bomull.) Skölj noggrant med kallt vatten.

    Om fläcken inte går bort; skrubba in tandkräm (inte gelbaserad tandkräm) gärna blandat med bakpulver och låt verka ett par minuter. Skölj väl.

    Visste du att? Det finns över 9000 grässorter i världen?

    Lera
    Låt fläcken torka så helt – rör den inte under tiden! Skaka ur eller dammsug för att få bort så mycket som möjligt.

    Träkol
    Skaka eller dammsug bort så mycket som möjligt. Strö över ett absorberande medel t.ex. salt eller bakpulver och låt ligga några minuter. Dammsug eller skaka av. Upprepa tills så mycket som möjligt är borta.

    Om fläcken inte går bort; skölj igenom fläcken med varmvatten ifrån baksidan. Applicera fläckborttagningsmedel (vid svåra fläckar kan man blanda medlet med bakpulver) och låt verka och tvätta sedan i så hög temperatur som tvättråden tillåter.

    Kåda
    Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket som möjligt. Gnid fläcken med glycerin och låt verka några minuter tills kådan mjuknat.

    Placera fläcken över en absorberande tygtrasa och knacka på baksidan av fläcken för att få bort så mycket som möjligt.

    Om fläcken inte går bort; applicera fläckborttagningsmedel och låt verka. Skölj av och tvätta enligt tvättråd. Applicera flytande tvättmedel på fläcken innan tvätt.

    Visste du att? Bärnsten är fossil kåda.

    Svett
    Fukta fläcken med vinäger eller vid svårare fläckar; flytande tvättmedel. Blötlägg och gnid då och då fläcken mellan fingrarna. Skölj väl. Upprepa detta tills allt är borta.

    Om fläcken inte går bort; applicera fläckborttagningsmedel och låt verka. Skölj av och tvätta enligt tvättråd. Applicera flytande tvättmedel på fläcken innan tvätt.

    Smink
    Använd en trubbig kniv för att lyfta bort så mycket som möjligt. Gnid fläcken med hård tvål, diskmedel eller flytande tvättmedel och gnugga fläcken mellan fingrarna. Skölj väl. Upprepa tills fläcken är borta.

    Om fläcken inte går bort; blötlägg i skummig blandning av tvättmedel och vatten i 10-15 min och skölj sedan. Är fläcken fortfarande inte borta applicera fläckborttagningsmedel och tvätta sedan enligt tvättråd.

    Visste du att? Läppstift fanns redan i antikens Egypten. Då användes röd ockra och vatten.

    Källa: Fläckboken, Nicotext

  • Säkerhet

    Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

  • Cookies

    En "cookie" är en liten textfil som sparas på din dator. De cookies vi använder oss av är s.k. sessionscookies och är bland annat till för att hålla reda på din shoppingbag när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

    Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

  • Personuppgifter

    JOY är personuppgiftsansvarig över de uppgifter som du som kund lämnar till oss. Uppgifterna används för att kunna administrera dina inköp. JOY använder endast uppgifterna inom koncernen och lämnar ej uppgifter till tredje part.

  • Bolagsinformation

    Joy Shop AB är registrerat med huvudkontor i Göteborg. Org.nr. 556785-2511.