FAQ – INFORMATION TILL DIG SOM KUND

1 BAKGRUND

Joy Shop Aktiebolag, 556785-2511, försattes i konkurs den 18 mars 2020, varvid Lars-Henrik Andersson, Cirio Advokatbyrå AB, förordnades som konkursförvaltare. I samband med konkursen bildades Joy Shop AB:s konkursbo, som är en egen juridisk person separat från Joy Shop AB i konkurs. Det innebär att verksamheten numera bedrivs i konkursboets regi och att konkursbolagets samtliga tillgångar förvaltas av konkursboet.
Nedan följer svar på vanliga frågor.

1.1 Leveranser

Q: Jag har lagt en beställning online men ännu inte mottagit varan. Kommer den att levereras?

A: Konkursboet kommer tyvärr inte kunna leverera din beställning, varvid ordern kommer annulleras. Detta gäller dock inte sådana ordrar som redan hade packats och fanns ”in transit” vid konkursen. Med anledning av konkursen kommer vi heller inte att kunna genomföra några återbetalningar, vilket följer av svenska konkursregler. Vi beklagar givetvis detta. Om du betalat med kreditkort går det ofta i liknande situationer att tillgodogöras genom kreditkortsbolaget, beroende på vilka försäkringar och övriga villkor som gäller för dig.

Om du önskar anmäla eventuella fordringar i konkursen behöver du ange nödvändig information via detta formulär: Till formuläret. Vid eventuell utdelning i konkursen kommer du att kontaktas av Göteborgs tingsrätt för närmare information om hur du bevakar din fordran i konkursen.


1.2 Returer

Q: Jag har beställt en produkt online och vill ångra köpet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansköpslagen), går det?

A: Nej, inga returer accepteras. Kunder som har beställt varor online har en teoretisk rätt att enligt distansköplagen att frånträda avtalet (ångerrätt) i två veckor, men till följd av konkursen kan några anspråk inte göras gällande mot vare sig konkursbolaget eller konkursboet, annat än som en fordran i konkursen. Om du anser dig ha ett ersättningsanspråk mot konkursbolaget, följ instruktionerna i avsnitt 2.
Kom ihåg att behålla alla kvitton och annan dokumentation (orderbekräftelse, följesedlar etc) till stöd för ditt ersättningsanspråk.


Q: Jag har köpt en vara i butik och vill returnera, går det?

A: Nej, inga returer accepteras. Om du anser dig ha ett ersättningsanspråk mot konkursbolaget, följ instruktionerna i avsnitt 2.
Kom ihåg att behålla alla kvitton och annan dokumentation (orderbekräftelse, följesedlar etc) till stöd för ditt ersättningsanspråk.


1.3 Reklamationer

Q: Jag vill reklamera en vara jag har köpt, hur gör jag?

A: Joy Shop AB har inte längre möjlighet att ta emot reklamationer. Kunder som önskar reklamera en vara får istället anmäla ersättningsanspråk i konkursen enligt instruktioner i avsnitt 2.

Kom ihåg att behålla alla kvitton och annan dokumentation (orderbekräftelse, följesedlar etc) till stöd för ditt ersättningsanspråk.


Utöver att anmäla ersättningsanspråk i konkursen kan följande åtgärder vidtas. I vissa fall kan du som kund enligt konsumentköplagen rikta krav mot bakre säljled genom att själv kontakta butikens leverantör eller tillverkaren av varan. En förutsättning är att det är fel på varan. Någon möjlighet att rikta anspråk mot tidigare säljled vid dröjsmål finns inte.


Har du betalat köpet med kreditkort så har du i många fall möjlighet att framställa ett ersättningsanspråk direkt mot utställaren av kreditkortet för återbetalning vid utebliven leverans eller fel i varan. Vänd dig i så fall direkt till utställaren av kreditkortet.


1.4 Öppet köp & byten


Q: Jag vill returnera min vara enligt villkor om öppet köp, går det?

A: Nej, till följd av konkursen gäller inga villkor om öppet köp. Du kan därför inte returnera vara på den grunden.


Q: Jag vill byta min vara till annan storlek/annan vara, går det?

A: Nej, till följd av konkursen kan någon bytesrätt oavsett anledning inte accepteras.


1.5 Presentkort, tillgodohavanden och medlemsförmåner


Q: Jag har ett presentkort – kan jag använda det?

A: Till följd av konkursen kan presentkort inköpta innan konkursen inte användas som betalningsmedel. Andra tillgodohavanden kan inte heller användas som betalningsmedel. Ersättningsanspråk på grund av att presentkortet/tillgodohavandet inte kan nyttjas får anmälas till konkursförvaltningen enligt instruktioner i avsnitt 2.

Q: Jag har intjänade bonuspoäng/bonuscheckar från mitt medlemskap i – vad händer med dem?

A: Till följd av konkursen kan bonuspoäng samt bonuscheckar inte användas som betalningsmedel. Ersättningsanspråk på grund av att bonuspoäng/bonuscheck inte kan nyttjas får anmälas till konkursförvaltningen enligt instruktioner i avsnitt 2.


2 ANMÄLA ERSÄTTNINGSANSPRÅK I KONKURSEN


Q: Jag vill framställa ett ersättningsanspråk i konkursen, hur gör jag?

A: Anmäl ditt ersättningsanspråk genom att fylla i formuläret som du finner på följande länk
Klicka här för att komma till formuläret

Kom ihåg att behålla alla kvitton och annan dokumentation (orderbekräftelse, följesedlar etc) till stöd för ditt ersättningsanspråk.

Q: Vad händer med mitt ersättningsanspråk efter att jag har anmält det?

A: Alla krav som anmäls i konkursen kommer att sammanställas i en konkursbouppteckning som ges in till den tingsrätt som fattat beslut om att försätta bolaget i konkurs. Krav från konsumenter är så kallade oprioriterade fordringar. Om utdelning blir aktuellt till oprioriterade fordringsägare, dvs konsumenter, kommer konkursförvaltningen begära att tingsrätten beslutar att inleda bevakningsförfarande.
Du blir i sådana fall direkt kontaktad av tingsrätten med mer information samt en uppmaning att bevaka din fordran i konkursen.
Observera att det kan ta mellan 6-12 månader innan konkursförvaltningen kan lämna något besked huruvida det är aktuellt med utdelning till oprioriterade fordringsägare.


2.2 Hantering av personuppgifter


Cirio Advokatbyrå AB och konkursboet behandlar de personuppgifter som används i Joy Shop AB:s konkurs. För mer information om behandling av personuppgifter, se vår personuppgiftspolicy på Cirios hemsida, https://cirio.se/privacy-notice.

3 KONTAKT


Vill du komma i kontakt med konkursförvaltaren? Cirio - klicka här